I LOVE rutiner

Jag älskar rutiner. Jag vill gärna veta vad som ska hända och när det ska hända på dagen. Min åsikt är att det är det bästa för barnet också. För den som är intresserad så ska jag nu skriva om våra rutiner som jag försöker hålla på här hemma. Vanligen går det väldigt bra att följa rutinerna, men har vi exempelvis ett besök på öppna förskolan inplanerat på förmiddagen så blir det några justeringar.

Alvin vaknar vanligen ca 6-6.30, men kan variera ganska mycket.
Frukost blir det vanligen ca 7-7.30, beroende på när han vaknat och om/när han åt välling senast.
Ca 2,5 timme efter att Alvin gjort morgon får han sova sin fm-vila. Ibland blir det före fruktmellis, ibland efter. Är klockan mindre än 8.50 när det är dax att sova får han vänta med fruktmellis tills han vaknar annars börjar han med det. Vaknar Alvin före han sovit en timme, så försöker jag alltid söva om honom. Han sover vanligen i sin vagn inomhus på dagarna, men ibland blir det en promenad utomhus. Jag brukar köra lite lätt över tröskeln för att söva honom.
Fruktmellis varierar som sagt men ca 8.50-10.20. Jag vill helst att det blir runt 9-9.30.
Lunch och frukt ca 11.30
Ca 2,5 timmar efter att Alvin vaknat från fm-vilan är det dax för em-vilan. Det blir någongång mellan lunch och mellis. Samma sak gäller här, sover han mindre än en timme försöker jag söva om honom på samma sätt som under fm-vilan.
Ca 14-15.00 är det mellis. Tiden är beroende av hur länge Alvin sover sin em-vila.
Middag och frukt ca 16.30-17.00.
Välling och sedan nattning blir runt 18.30-19.00.
Under natten dricker Alvin vanligen en flaska välling, och han vaknar sjuttioelva gånger utöver det.
Ibland på sena eftermiddagen om Alvin är väldigt trött får han sova 5-20min extra, men det är endast vid behov.
Jag har märkt att om Alvin sover dåligt på dagen så sover han även dåligt på natten. Dvs. han vaknar i så fall mer än sjuttioelva gånger. Jag brukar därför se till att Alvin sover MINST 2 timmar under dagen, helst mer!
Mattiderna har jag lagt så att det liknar tiderna som dem förskolor som jag känner till har, frukost 7.30, frukt 9.30, lunch 11.30 och mellis 14.30.

Just nu sover Alvin sin fm-vila, det blev före fruktmellis. Jag har än så länge fått söva om honom en gång. Han har nu sovit i ca 55min...

Idag blir det en promenix till Coop. Jag ska hämta ut Alvin skor som kommit nu. Hoppas storlekarna passar(/är lite stora på sommarsandalen). Annars har vi inget speciellt inplanerat idag.

Nu ska jag ordna lite med tvätten innan Alvin vaknar.





Kommentarer
Postat av: Helena

Alice brukar oxå sova sämre på natten om hon sover dåligt på dagen. Sömn föder sömn sägs det.

2011-03-30 @ 21:04:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0