Vad blir det till middag älskling?

Nu är jag trött. Alvin har precis somnat och jag tänkte tanken att jag skulle lägga mig samtidigt, men nu sitter jag här med varm choklad och ostsmörgås istället, är väl lika bra det. Alvin somnade på 5 sekunder så idag gick det snabbt! Igår när Staffan la honom gick det också snabbt, hade bara två krångelnattningsdagar då. Jag hoppas det dröjer till nästa gång dem kommer.

Idag har Alvin ätit 13st majskrokar. Han har aldrig varit speciellt förtjust i dem men idag när jag provade efter lunchen tryckte han i sig tre stycken. Sedan åt han 5 efter gröt-mellis och 5 efter middagen och fruktpurén. Han hade säkert kunnat äta fler men jag begränsade det lite. Jag tror att han inte har tyckt om dem förut av den anledning att han inte är så förtjust i bitar och att tugga, men nu tuggade han på så bra så. Det knastrade så fint vid varje ny tugga som han bet av.
Det var bara dryga två veckor sedan det släppte med att äta smörgås också, innan lekte han mest med den. Mosad banan är inte Alvin något förtjust i men nu skar jag upp bananen i små bitar och då funkade det. Han börjar väl komma på att han faktiskt kan tugga. Jag provade även ge han en 8-mån burkmat till middag, men där gick gränsen. Det var bara att värma en slät HIPP 6mån burk istället.
BVC-sköterskan tyckte i tisdags när vi var där att vi skulle prova ge Alvin risgröt istället för fullkornsgröt pga hans krångelmage, Staffan gav det imorse men den åt han bara två tuggor av. Antingen gillade han inte den sortens gröt eller så var han helt enkelt inte grötsugen. Jag ska prova imorgonbitti igen för att se om det vill gå bättre då. Majsvälling istället för fullkornsvälling köper Alvin i alla fall, det har vi kört med i ca en vecka nu.

Jag har gjort ordning en vad-ska-vi-äta-till middag-lista, den är egentligen tagen från jobbet fast med någon liten ändring. Jag hoppas den ska underlätta våra middagar. Det som står i parantesen är vad jag planerar att vi (läs Staffan) ska laga under den kommande veckan.
Fredag: Kyckling (Kycklingklubbor, potatissallad)
Lördag: Kött (Fläskfilé, pommes, tsatsiki/bea)
Söndag: Valfritt/Rester
Måndag; Köttfärs (Spagetti, köttfärssås)
Tisdag: Fisk (Lax, potatis, romsås)
Onsdag: Korv (Kokt "knäppkorv", potatismos)
Torsdag: "Mjölmat" (Ugnspannkaka)
Ja mer avancerat än såhär blir det inte. :) Det kan givetvis bli någon ändring, eller jag är ganska säker på att det blir någon ändring. Någon av dagarna kommer vi (läs Staffan) inte orka laga mat så då blir det säkert bara en smörgås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0