Om allt... och om Vilma

Det blir namnet Vilma, det är bestämt nu! Vera, Alvin och Vilma. Det passar bra ihop tycker jag.

Syskonreaktionen då? Med Vera går det såklart bra, hon vill gärna hålla Vilma och är intresserad av henne. Men det var ju väntat. Med Alvin var det svårare att veta hur han skulle ta det. Staffan var övertygad om att Alvin skulle vara jättesvartsjuk, men icke. Alvin är för det första inte speciellt intresserad av henne, och på ett sätt är det nog bra. Det skulle nog kunna bli jobbigt om han är PÅ henne, eftersom han kanske inte alltid förstår att man måste vara försiktig. Men Alvin är faktiskt snäll, han klappar försiktigt och accepterar att jag sitter och ammar Vilma. Alvin brukar vara extremt mammig, men han går till Staffan nu om han vill mysa också.
Om Alvin ser något som är Vilmas, typ en mössa, filt eller liknande, så går han och ger den saken till Vilma. Han har alltså koll på vilka grejor som är hennes.
Vilma gör ju många lustiga bebisljud, dessa härmar Alvin friskt.

I förrgår introducerade jag nappen till Vilma, det går faktiskt bra med den. Vilma var då 4 dagar, till Alvin gav jag den vid 6 dagar. På dag 3 rann mjölken till så jag känner att hon inte ska behöva vara där och snutta hela tiden nu så som Alvin gjorde.

Eftervärk har jag haft rejält denna gång. Igår tyckte jag det minskade dock, men sedan har jag ryggvärk också. Trots att jag inte hade något problem med det under graviditeten, knepigt kan jag tycka. Men det ska vara normalt.

Hur går amningen då förutom att det runnit till? När jag ammade Alvin fick jag ju såriga bröstvårtor på båda brösten, denna gång på ena än så länge. Jag började med amningsnapp på det onda bröstet trots att BB-personalen inte gillade det. (Allt ska vara sååå naturligt där...). Men såret blev värre trots amningsnapp och natten till igår blödde jag rätt mycket. Jag såg det inte till en början när jag ammade i mörkret... men Vilma började krångla och ville inte ha bröstet. Då såg jag nåt som såg ut som en blodklump på mitt finger. Lampan tändes och hela Vilmas ansikte var blodigt, min hand, mitt bröst, amningsnappen och Vilmas pyjamas. Sedan kräktes Vilma blod hela förmiddagen.
Efter kontakt med amningsmottagningen så fick jag hyra en bröstpump så nu ska jag enbart amma på mitt friska bröst och pumpa ut och slänga mjölken från det andra tills såret är läkt.

Imorse när jag klev upp mådde jag bra, vid 8.30 fick jag plötsligt feber. Jag började tok-frysa och skaka och tempade med stjärttermometern under armen med alvedon i kroppen 38,2, så förmodligen hade jag högre temp egentligen. Nu funderar jag på att ringa amningsmottagningen igen vid deras teltid 13.00. Om det är så att jag fått mjölkstockning eller liknande. Just för stunden mår jag dock bättre, men jag kanske ångrar mig ikväll om febern stiger igen.

Jag har i alla fall haft Alvin hemma idag också pga hans förkylning. Det är inte kul att ha 2 barn hemma när man själv är febrig. Det är tur att Alvin blivit mer självständig nu (leker och släpar fram allt men han kan leka själv) samt att Vilma (än så länge i alla fall..) är en väldigt snäll bebis. Fast jämför man med hur Alvin var som bebis är nog alla bebisar lättare än honom.

Inatt somnade Vilma ca 22.15 i sin vagga efter lite gnäll, men gick bra. Tror jag lyfte över henne till oss vid ca 24-01 (fast jag lever i en dimma just nu så har inte så bra koll). Efter det ammade jag nog ca 1 gång/timmen. Hon bökade rätt mycket mellan 4-5, sedan sov hon rätt bra till ca 7.30 (med typ 1 amningspass mellan). Under dagen igår sov hon mycket och under dagen idag har hon också sovit väldigt mycket. Alltså utan att jag tvingats ha henne i famnen och burit på henne. Efter att jag ammat henne så somnar hon ofta, och de flesta gånger går det att lägga ner henne sedan. Fast på natten är hon lite kinkigare, jag liggammar henne för det mesta så hon får ligga kvar tätt tätt intill mig.
Med Alvin kunde jag oftast amma 1-2 timmar i början, det går vanligen mycket snabbare med Vilma.

Vilma har fått några fina presenter, la bland annat in en klänning som Vilma har på sig tidigare idag. Den är från Vilmas mormor, också har hon strumpbyxor till som hon fick också. Jag skickar in fler bilder på hennes outfits/presenter allt eftersom hon använder de. De mesta Vilma fått hittills är i 50-56 så det kommer användas ganska så snart. Men har ett plagg i 62 så det dröjer nog 2 månader innan den kommer till användning. Men när det är dax får ni se då.

När jag hämtade amningspumpen igår så fick jag väga Vilma också. Hennes kurva har vänt, men en bit kvar till ursprungsvikten. Förhoppningsvis har hon nått den igen när vi ska till BVC på måndag. Igår vägde hon 3520g och ursprungsvikten var 3688g. Hon var nere på ca 3480g ett tag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0