Mer gällande födseln

Nu har jag förlossningsjournalen i handen så nu kan jag justera lite.

Regelbundna värkar från ca 15.00
Etablerade värkar från ca 19.45
Vattenavgång ca 20.15
Krystvärkar från ca 20.35
Barnet föddes ca 20.53 med ena handen mot ena kinden (typ som superman - Alvin föddes också så)
Ingen smärtlindring. Jag skippade ju även lustgasen denna gång.

Vi har väl i princip bestämt att vår lilla flicka ska heta Vilma, vi ska bara smaka lite mer på det först. Det är inte lätt detta med namn. Vi är två personer som ska vara överrens, två personer som inte tycker ett dugg lika gällande namn. Men vi var båda ganska inne på att vi ville ha ett V i namnet, precis som Vera och AlVin.

När Vilma föddes (måste passa på att smaka på namnet...) hade hon bajsat i fostervattnet och svalt det. Vilket inte är så bra. Hon andades men hade det väldigt tungt med andningen. Vilma fick kortvarigt andningsstöd med något de kallar neopuff. Jag såg inte det hela, utan Vilma och Staffan fick följa med personal till ett annat rum där detta utfördes. Vi var sedan tvungna att stanna 24 timmar för observation.
På fm i fredags så konstaterades det att Vilma hade ett blåsljud, så då blev vi tvungna att stanna minst 24 timmar till och vänta in en ny läkarundersökning.
På lördagmorgon var Vilma gul, men vi fick ändå beskedet att vi fick åka hem och återkomma dagen efter om blåsljudet var borta. Annars stanna ett dygn till. Blåsljudet var borta så då packade vi väskan och åkte hem.
Vi var in idag igen. Vilma är fortfarande gul men det såg som tur var bättre ut så vi fick åka hem igen.
Vilma hade gått upp 3g sedan igår, så förmodligen har viktkurvan vänt nu också. Hon hade ju gått ner ca 200g när vi vägde henne igår.

Nu har dessvärre Alvin blivit förkyld och fått feber igen...




Kommentarer
Postat av: Rebecca

Åh Vilma, vilket fint namn! :)

Hoppas jag hinner/får träffa er när jag kommer hem en sväng i februari! :)

2012-01-29 @ 22:54:02
URL: http://rutigarooth.blogg.se/
Postat av: Emma - mitt underbara vardagsliv

Det får du absolut! När kommer du hem?

2012-02-01 @ 12:51:07
URL: http://mittunderbaravardagsliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0